Koncepcja pracy

Przedszkola Publicznego Nr 58

            Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.

  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.

  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.

  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
    i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.

  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.

  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
    i skuteczną komunikację interpersonalną.

  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.

  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
    i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.

  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.

  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.

  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.

  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

           Misja przedszkola

       Nasze przedszkole:

  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,

  • tworzy warunki dla indywidualnego  i wszechstronnego rozwoju dziecka,

  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,

  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,

  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,

  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,

  • organizuje sprawne  zarządzanie placówką,

  • analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

Cele główne

  1. I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.

  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.

  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.

  1. II. Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.

  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych..

  1. III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.

  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
    i lokalnego.

  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

Cele szczegółowe

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.

  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
    i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.

  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.

  • Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.

  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.

  • Realizacja programów autorskich

  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
    i wychowania dzieci.

  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.

  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,

  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

Kryteria sukcesu

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.

  • Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.

  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.

  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.

  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.

  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.

  • Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego i wychowawczego.

  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.

  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.

  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.Liczny udział dzieci w konkursach, itp.

  • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media

  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.

  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.

  • Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
    w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA 

 Sposoby motywacji dzieci:

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna,

  • pochwała przed całą grupą,

  • pochwała przed rodzicami,

  • oklaski,

  • emblematy,

  • przydział funkcji.

Stosowane kary:

  • brak nagrody,

  • upomnienie ustne,

  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,

  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,

  • poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,

  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i koncowej

  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań,  analiza, wnioski do dalszej pracy,

  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,

  • przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),

  • teczek prac i innych dokumentów,

  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,

  • albumów, kronik,

  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)

  • rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet,

  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,

  • hospitacji,

  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,

  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,

  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
    i wychowania,

  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,

  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,

  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,

  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,

  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU 

Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,

  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.

  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,

  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,

  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,

  • współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,  szkołą podstawową,  MDK, MBP,  policją, strażą pożarną, Muzeum-Zamkiem, Uniwersytetem „Trzeciego wieku”, władzami samorządowymi itp.,

  • włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze  lokalnym i ogólnokrajowym.

Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:

1. Programie wychowawczym

2. Programie adaptacyjnym.

3. Programie rozwoju.

4. Rocznym planie pracy.